Circulair ontwerpen in beton - Hudsons Bay
Circulair
PROJECTEN

Circulair hergebruikt betonnen casco van warenhuis Amstelveen

Hudson's Bay, Amstelveen
OPDRACHTGEVER:
ASR Vastgoed Vermogensbeheer
GEBRUIKER:
Hudson’s Bay (nu leegstaand)
ARCHITECT:
Rijnboutt, Amsterdam
UITVOERING BETON:
Decomo, Moeskroen
TOTAAL VLOEROPPERVLAK:
20.000 m² bruto

Auteur: Barbara Heijl

Het voormalige V&D-gebouw in het centrum van Amstelveen is gestript tot op het casco, uitgebreid en heringericht tot hedendaags, luxe warenhuis. De robuuste betonnen constructie met paddenstoelkolommen en cassettevloeren karakteriseert het interieur. Het hergebruiken van het casco past in de gedachte van de circulaire bouweconomie. De renovatie is het ontwerp van Rijnboutt.

Hudsons Bay Sloopfase Foto Kees Hummel

Hergebruik betoncasco

Amstelveen heeft nu weer een representatief warenhuis in het hart van de stad. Door de grondige renovatie is het introverte gebouw uit de jaren 70 bijna onherkenbaar getransformeerd. De draagconstructie met paddenstoelkolommen op een stramien van 9,1 m bij 10,3 m, overspannen door cassettevloeren, vormde de grootste kwaliteit. Daarom is de constructie behouden en is het gebouw gestript tot op het casco.

Hudsons Bay Exterieur Foto Kees Hummel

Om de kavel maximaal te benutten, is het bouwvolume aan drie zijden uitgebreid tot op de rooilijn met een stalen skelet van 1,5 m diep. Aan het staal is een nieuwe gevel bevestigd. Het stramien van de stalen constructie (h.o.h.-afstand 2275 mm) wijkt af van de oorspronkelijke betonnen constructie.

Verder is de betonnen pergola op het dak (oorspronkelijk gebouwd voor de expositie van de tentencollectie) vervangen door een volledige winkelverdieping. Het dakvlak is daarbij gebruikt als parkeerdak.

Buitenplein Amstelveen 01 06 2017 0110 LR

Parkeerwinst

De oorspronkelijke parkeergarage is volledig gesloopt en vervangen door een nieuwe. Het warenhuis vormde een aaneengesloten volume met de oude parkeergarage, hoewel er wel dilataties tussenbeide waren aangebracht. De bruto verdiepingshoogte van de oude garage (2,3 m) was afgestemd op de bruto verdiepingshoogte (4,6 m) van het warenhuis. De geringe verdiepingshoogte gecombineerd met dwarsparkeerplaatsen, maakten de oude garage inefficiënt. De nieuwe garage heeft een betonnen constructie met prefab wanden en kanaalplaatvloeren. De vloeren liggen onder een helling en hebben gestoken parkeerplaatsen. De ruimtebesparing die dit opleverde, is als extra winkeloppervlak toegevoegd aan het warenhuis. Bovenop de parkeergarage wordt bovendien een woonblok gebouwd dat, net als de gevel van de garage, in geveluitstraling aansluit bij het warenhuis.

Hudsons Bay Zuidgevel plus steeg

Nieuwe gevel

Het nieuwe warenhuis is volledig voorzien van een nieuwe gevel. Deze is uitgevoerd in prefab beton. Lees meer hierover op de gewoven prefab betonnen gevel voor het warenhuis

Ook interessant

uitgelicht